Van stress wordt je dik

Feit!
De meeste mensen denken dat je door stress afvalt. Jammer genoeg is dat maar bij 30% van de mensen zo. De anderen hebben mensen juist moeite om een gezond gewicht te houden. Maar hoe zit dat nu precies?
Vanuit de oertijd is je lichaam geprogrammeerd om te reageren als we in gevaar zijn, een stresssituatie. Het schiet in een overlevingsmodus en maakt dan de stresshormonen adrenaline en cortisol aan. Hierdoor reageer je door te vechten of te vluchten.

Voorbeeld: je bent lekker aan het wandelen in het park en er springt een leeuw uit de bosjes. Je lichaam reageert direct: het stresshormoon Adrenaline komt vrij. Je hartslag verhoogt, je bloed pomt sneller rond en je spieren komen op spanning: je bent er klaar voor om die leeuw een vreselijke mep op z’n neus te geven óf je gaat er heel hard vandoor.

Direct daarna (fractie van seconden) maakt je lichaam het stresshormoon Cortisol aan. Hiermee bereidt je lichaam zich voor om langere tijd alert te blijven. De energie die je lichaam op dat moment daarvoor nodig heeft, haalt het uit de reserves die zijn opgeslagen in je spieren en organen (jammer genoeg zijn dat niet je vetreserves). Door de Cortisol krijg je trek en ga je eten. Je lichaam geeft namelijk het signaal dat het heel snel energie nodig heeft. Hierdoor krijg je zin in zoet en vet eten omdat dit soort voeding snel energie levert. 

Stress in je dagelijks leven
Natuurlijk komt het maar zelden voor dat er spontaan een leeuw uit de bosjes springt terwijl je aan het wandelen bent. In het dagelijks leven heb je wel te maken met andere vormen van stress: zorgen, werkdruk… Jouw lichaam “ziet” alleen het verschil niet tussen deze vorm van stress en de situatie met de leeuw en reageert precies hetzelfde door adrenaline en cortisol aan te maken.

Als deze stress chronisch wordt, dan blijft je lichaam dus al die tijd om extra energie vragen. Energie die je niet verbruikt. Deze overtollige energie slaat je lichaam uiteindelijk op in je vetcellen. Resultaat: je wordt zwaarder.

Aanpakken
Als je op gewicht wilt blijven of af wil vallen is het dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je deze vicieuze cirkel doorbreekt.
Allereerst is het belangrijk om je stressniveau te verlagen. Dat kun je doen door te zorgen dat je ontspanning inbouwt in je dagelijkse patroon. Ga wandelen, sporten, ga naar yoga…
Daarnaast is een gezond eetpatroon een goede houvast. Plan je maaltijden en probeer met regelmaat wat extra’s te koken en vries dat in. Zo heb je altijd een “makkelijke” maaltijd onder handbereik. Voor het plannen van je maaltijden kan de maaltijdplanner een handige tool zijn.
Zorg daarnaast voor gezonde tussendoortjes en drink voldoende water.

bronnen: www.ruudmeulenberg.nl; www.hormonen.nl; www.emotie-etendebaas.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *