5 tips voor een gezond pasen

Komend weekend staat het paasweekend voor de deur. Waar anderen hierbij denken aan gezellig samen met familie en vrienden aan de paasbrunch of -lunch en eieren zoeken, denk jij misschien HELP!, hoe kom ik dit weekend nu weer door? Pasen staat, net als veel andere feestdagen in het teken van lekker eten: paaseitjes die al sinds januari in de winkels liggen, paasstol en lekkere broodjes. Lastig om te weerstaan en als je net aan het afvallen bent kan het zo maar zijn dat je er stiekem toch tegenop ziet.

In dit blog deel ik 5 tips met jou, waarmee je kunt voorkomen dat je teveel eet en tegelijkertijd toch kunt genieten van je paasweekend. Want dat is tenslotte de bedoeling!

  1. Eet wat je echt lekker vindt
    Maak een bewuste keuze voor wat je wilt eten. Eet niet om het eten, omdat het er staat. Kies voor wat je écht lekker vindt. Het kan helpen het eten een cijfer te geven en ga voor niet minder dan een 8 of 9.
    Vind je alles lekker? Neem dan overal een klein beetje van. Laad niet je bord in een keer vol, maar pak steeds 1 of 2 dingen. Eet dit langzaam op en kauw goed. Luister naar je lichaam: vol is vol!
  2. Eet met mate
    Het is een beetje laat om te zeggen dat je moet proberen zo lang mogelijk de paaseitjes te vermijden. Het is ook helemaal niet erg om zo nu en dan een chocolade-eitje te eten. Pas als je een hele zak opeet, wordt het een probleem. Eén paaseitje bevat namelijk 40-50 kcal en 5 gram suiker (bijna 1,5 suikerklontje). En bedenk dat in 1 zak toch echt wel meer dan 10 eitjes zitten.
    Spreek met jezelf af hoeveel eitjes je van jezelf dit weekend mag eten. En als je er één neemt: geniet ervan (hetzelfde geldt trouwens voor alle andere dingen die je dat weekend neemt).
  3. Drink voldoende
    Zorg dat je voldoende drinkt. Bij voorkeur water (eventueel met bijvoorbeeld citroen, gember of munt) of groene / zwarte thee. Een glas vruchtensap, alchohol of frisdrank kan ook geen kwaad, maar hou het dan bij 1 glas. Bedenk dat hier veel calorieën inzitten en weinig voedingswaarden.
  4. Beweeg
    Trek er lekker op uit. Maak een mooie wandeling door het bos of langs het strand. Zeker als de zon schijnt het heerlijk om met familie of vrienden een wandeling te maken. Het is én gezellig en je krijgt ook nog eens je broodnodige portie vitamine D binnen. Twee vliegen in één klap dus.
  5. Geniet!
    Deze laatste tip vind ik eigenlijk de allerbelangrijkste: Geniet! Als jij voor en straks na Pasen er een verantwoord voedingspatroon op na houdt, dan zijn die twee dagen “uit de band springen” echt geen ramp.
    Geniet dus van je paasweekend, het gezelschap en de lekkere hapjes. Gieten hoort bij het leven en je mag en kan tenslotte alles eten. Mits je maar de juiste keuzes maakt.