H2.... O echt?!

Als je wilt afvallen is een van de tips die je heel vaak tegenkomt dat je voldoende water  moet drinken. Maar waarom is water nu zo belangrijk voor je?

Je lichaam bestaat voor ongeveer 65% uit water en dat water heeft verschillende functies. Het regelt bijvoorbeeld onze lichaamstemperatuur. Ook zorgt het voor de aanvoer naar je lichaamscellen van voedingsstoffen en zuurstof, lost het voedingsstoffen uit je eten op waardoor dit kan worden opgenomen in je darmen en voert het afvalstoffen af. Via je nieren verdwijnen deze afvalstoffen als urine uit je lichaam. De hoeveelheid vocht in je lichaam beïnvloed ook je hersenen.
Het is dan ook heel belangrijk om de vochtbalans in je lichaam goed op peil te houden. Je lichaam werkt minder goed als je te weinig drinkt, waardoor je klachten als vermoeidheid en hoofdpijn kunt krijgen. In hele erge gevallen kan te weinig vocht zelfs leiden tot uitdroging.

Per dag heb je ongeveer 2,5 tot 3 liter vocht nodig. Je vaste voeding (bijvoorbeeld brood & groenten) levert zo’n 1 tot 1,5 liter. Om dat aan te vullen moet je moet dus zo’n 1,5 tot 2 liter vocht per dag drinken. Dit geldt als je normaal beweegt en bij “normale” temperaturen. Tijdens het sporten of in de zomer bij hoge temperaturen heeft je lichaam meer vocht nodig.

De meest gezonde variant om je vochtbalans op peil te houden, is door het drinken van water. Maar wist je dat water nog meer positieve effecten heeft? Door het drinken van water gaat je stofwisseling omhoog.  Uit onderzoeken is gebleken dat het drinken van een halve liter water je stofwisselingssnelheid 1,5 uur lang met 24-30% opvoert. 

Tips 
Vind je het lastig om voldoende te drinken? Deze tips maken het een stuk makkelijker:

  1. Maak het een onderdeel van je routine
    Drink een glas water als je opstaat en voor je naar bed gaat.
  2. Kies eens voor water met een smaakje. Lekkere combinaties zijn bijvoorbeeld: basilicum, aardbeien en citroen / sinaasappel en bosbessen / grapefruit, limoen, citroen en sinaasappel / munt met watermeloen / aardbeien, munt, komkommer en limoen / sinaasappel en koriander.
  3. Drink een glas water voor iedere maaltijd
    Bij voorkeur een half uur voor je gaat eten. Het geeft een verzadigd gevoel waardoor je minder eet tijdens je maaltijd.
  4. Zorg voor een flesje of karaf met water dicht in de buurt
    Je drinkt sneller als het “voor het grijpen” staat.
  5. Gebruik een app
    Hou in een app bij hoeveel glazen water je drinkt. Handige apps zijn bijvoorbeeld:
    Mijn Water Balans (iOs) /  Aqualert (Android & iOs) / Daily Water Tracker (Android & iOs)
  6. Eet je H20
    Eet waterrijk groenten & fruit. Dan heb je niet alleen je vezels & vitaminen binnen, maar ook je water.
    Dit zijn wat waterrijke groenten:
    komkommer (96% water), sla (96% water), selderij (95% water), courgette (95% water)
    En wat waterrijk fruit:
    watermeloen (92% water), aardbeien (91% water),  meloen / cantaloupe (90% water), sinaasappel (83% water)
  7. Gebruik een waterfles met tijden
    Een waterfles met tijden helpt je om je dagelijkse waterdoel te halen en gemotiveerd te blijven.
  8. Combineer water drinken met activiteiten
    Drink een glas water nadat je naar de wc bent geweest of drink een glas water als je in de keuken bent.
  9. Stimuleer jezelf
    Stel jezelf een week of een maandoel en beloon jezelf als je dat gehaald hebt. 
    Het behalen van je doelen is elke keer weer een stimulans om er mee door te gaan. Uiteindelijk wordt het vanzelf een gewoonte.
  10. Maak er een challenge van
    Een leuke manier om je water-doel te bereiken. Daag je vrienden uit om mee te doen aan een wekelijkse waterdrink challenge.

bron: www.feitenoverwater.nl / www.voedingscentrum.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *